Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4481
Title: La enseñanza de ecuaciones lineales mediante el uso de material concreto
Authors: Corrales Quinchía, Lina Paola
Advisor: Osorio Gutiérrez, Paula Andrea
Keywords: Aprendizaje activo
Ecuaciones lineales
Material concreto
Lenguaje algebraico.
Keywords: Active learning
Linear equations
Concrete material
Algebraic language.
Publisher: Universidad Católica de Manizales
Abstract(esp): En el presente trabajo tiene como propósito implementar una estrategia didáctica para el aprendizaje de las ecuaciones lineales en grado octavo a través del uso de material concreto. Se analiza la influencia del material concreto como herramienta didáctica en el aula de clase, y su efectividad para la enseñanza de las ecuaciones lineales con una incógnita. Para ello, se considera un enfoque metodológico cualitativo desarrollada con una muestra de estudiantes de octavo grado de la institución educativa Liceo Grandes Genios de la ciudad de Pereira, y a partir de una experiencia de aula se diseñan instrumentos de medición inicial, manipulación de material en concreto y una valoración final, con el fin de verificar la eficacia e influencia de dicho material didáctico en el proceso de enseñanza - aprendizaje de las matemáticas en el caso específico de las ecuaciones lineales con una incógnita.
Abstract(eng): The purpose of this work is to implement a didactic strategy for the learning of linear equations in eighth grade through the use of concrete material. The influence of concrete material as a didactic tool in the classroom is analyzed, and its effectiveness for the teaching of linear equations with one unknown. For this purpose, a qualitative methodological approach is considered, developed with a sample of eighth grade students of the educational institution Liceo Grandes Genios of the city of Pereira, and from a classroom experience, instruments of initial measurement, manipulation of concrete material and a final evaluation are designed, in order to verify the effectiveness and influence of such didactic material in the teaching-learning process of mathematics in the specific case of linear equations with one unknown.
URI: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4481
Appears in Collections:Licenciatura en Matemáticas y Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo grado Lina Paola Corrales (1).pdfTexto Completo3.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons