Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/3291
Title: | Situación actual de la inclusión de la dimensión ambiental en las Universidades de Manizales con énfasis en la gestión de residuos sólidos |
Authors: | Perea Pulgarín, Katerine |
Advisor: | Calderón Cuartas, Paola Andrea |
Keywords: | Dimensión ambiental Sistema ambiental universitario Línea base Gestión ambiental |
Keywords: | Environmental dimension University environmental system Base line Environmental management |
Publisher: | Universidad Católica de Manizales |
Abstract(esp): | En el marco del proyecto Plan de Educación Ambiental para la Gestión Integral de Residuos Sólidos del Sistema Universitario de Manizales, Colombia, se realizó este trabajo grado que tiene como objetivo analizar la situación actual de las universidades de Manizales con un énfasis en la gestión de residuos, por medio de componentes ambientales de las instituciones de educación superior en la ciudad de Manizales, a partir de un cuestionario aplicado a 5 universidades de alianza SUMA. El cuestionario, adaptado del modelo Sistema Ambiental Universitario cuenta con cinco ámbitos: gobierno, docencia y formación ambiental, investigación y tecnología ambiental, extensión y proyección socio ambiental y gestión y ordenamiento ambiental, desde los cuales se formularon 45 preguntas, que permitieron identificar cómo las universidades de estudio han integrado la dimensión ambiental |
Abstract(eng): | Within the framework of the project Environmental Education Plan for the Integral Management of Solid Waste of the University System of Manizales, Colombia, this degree work was carried out that aims to analyze the current situation of the universities of Manizales with an emphasis on waste management , through environmental components of higher education institutions in the city of Manizales, based on a questionnaire applied to 5 SUMA alliance universities. The questionnaire, adapted from the University Environmental System model, has five areas: government, environmental teaching and training, environmental research and technology, socio-environmental extension and projection, and environmental management and regulation, from which 45 questions were formulated, which allowed identifying how the study universities have integrated the environmental dimension |
URI: | https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/3291 |
Appears in Collections: | Ingeniería Ambiental |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Situacion_actual_inclusion_dimension_ambiental_Universidades_Manizales_ enfasis_gestion_residuos_solidos..pdf | Texto Completo | 1.51 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License