Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/3408
Title: El ocio como oportunidad de desarrollo profesional de los profesores de las instituciones educativas de los niveles de educación básica y media
Authors: Orozco Patiño, Santiago
Zuluaga Salazar, Jorge Daniel
Advisor: Marín Cano, Martha Liliana
Keywords: Desarrollo profesional del profesor
Formación del profesor
Educación del ocio
Keywords: Teacher professional development
Teacher training
Leisure education
Publisher: Universidad Católica de Manizales
Abstract(esp): La presente investigación, nace de un interés colectivo por parte del grupo investigador hacia la formación de profesores. El horizonte desplegado permitió reconocer la relación Ocio- Desarrollo Profesional del Profesor desde lo que connotan los teóricos de ambas categorías, y el enfoque fenomenológico. Los datos se recolectaron por medio de entrevistas a profundidad realizadas a profesores en ejercicio de su profesión vinculados al magisterio. El análisis de los datos permitió establecer categorías abiertas, axiales y selectivas en las cuales se develó las experiencias de ocio de los profesores y su relación con el Desarrollo Profesional del Profesor. Tras el análisis e interpretación de los datos, se encontraron resultados importantes en la relación Ocio-Desarrollo Profesional del Profesor, entre ellos se dilucida escasa comprensión del concepto Ocio, lo que se ve reflejado en la relación con cualquier dimensión, y no solo con el tiempo libre.
Abstract(eng): This research is born from a collective interest on the part of the research group towards the training of teachers. The unfolded horizon allowed us to recognize the Leisure-Professional Development relationship of the Teacher from what the theorists of both categories connote, and the phenomenological approach. The data was collected through in-depth interviews with professors in the exercise of their profession linked to the teaching profession. The analysis of the data allowed to establish open, axial and selective categories in which the leisure experiences of the teachers and their relationship with the Professional Development of the Teacher were revealed. After the analysis and interpretation of the data, important results were found in the relation Leisure-Professional Development of the Teacher, among them, little understanding of the concept Leisure was elucidated, which is reflected in the relationship with any dimension, and not only with the free time.
URI: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/3408
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ocio_oportunidad_desarrollo_profesional_profesores_instituciones_educativas_niveles_educación_básica_media.pdfTexto Completo1.31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons