Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4404
Title: | Sentidos que otorgan los docentes a la prevención de riesgos psicosociales en estudiantes de secundaria de la Institución Educativa Neira |
Authors: | Forero Castañeda, María Cristina Londoño Pinzón, Luis Felipe |
Advisor: | Palacio Bernal, Juan Carlos |
Keywords: | Riesgos psicosociales Docentes de secundaria Institución Educativa Neira Prevención de patologías mentales |
Keywords: | Psychosocial risks Secondary school teachers Neira Educational Institution Prevention of mental pathologies |
Publisher: | Universidad Católica de Manizales |
Abstract(esp): | El trabajo de tesis de maestría abordó los desafíos surgidos de las dinámicas socioculturales actuales, marcadas por avances tecnológicos, la ruptura de paradigmas tradicionales, la globalización y el aumento de patologías mentales en niños, niñas y adolescentes. El objetivo general de la investigación fue comprender los significados que los docentes asignan a la prevención de riesgos psicosociales en estudiantes de secundaria en la Institución Educativa Neira. La metodología utilizada fue de tipo cualitativo, empleando la entrevista y la revisión documental como técnicas de la recolección de datos. La muestra consistió en 12 sujetos, seleccionados de manera intencionada, considerando sus roles como docentes y directivas en la Institución Educativa Neira del departamento de Caldas. |
Abstract(eng): | The master's thesis work addressed the challenges arising from current sociocultural dynamics, marked by technological advances, the rupture of traditional paradigms, globalization and the increase of mental pathologies in children and adolescents. The general objective of the research was to understand the meanings that teachers assign to the prevention of psychosocial risks in high school students at the Neira Educational Institution. The methodology used was qualitative, employing interview and documentary review as data collection techniques. The sample consisted of 12 subjects, selected intentionally, considering their roles as teachers and directors at the Neira Educational Institution in the department of Caldas. |
URI: | https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4404 |
Appears in Collections: | Maestría en Educación |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ForeroCastañedaMariaCristina_2024_ME.TG.pdf | Texto Completo | 3.29 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License