Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4464
Title: Modelo intercultural de agenda étnica de etnoeducación, ciencia, tecnología e innovación en el valle del cauca
Authors: Torres Paz, Sandra De Las Lajas
Advisor: Patiño Agudelo, Samuel
Keywords: Etnoeducación
Etnodesarrollo
Ciencia y tecnología
Comunidades NARP
Keywords: Ethno-education
Ethno-development
Science and Technology
NARP Communities
Publisher: Universidad Católica de Manizales
Abstract(esp): La presente es una investigación cualitativa socio cultural, es el resultado de un proceso de co-creación en el cual participaron las comunidades Negras, Afrodescendientes, Raizales y Palenqueras (NARP, por sus siglas) y los actores del Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación (CTeI, por sus siglas). Así, es una Investigación-Acción Participativa (IAP) estructurada en siete capítulos. El tema central de esta investigación es la etnoeducación, el etnodesarrollo, la ciencia, la tecnología y la innovación como categorías para a desarrollar para fortalecer el etnodesarrollo de las comunidades NARP del departamento del Valle del Cauca. En el primer capítulo se encuentra el planteamiento del problema, pregunta del problema, sus antecedentes, estado del arte, justificación y objetivos de la investigación, donde se evidencia el vacío epistemológico de la articulación entre etnoeducación, ciencia, tecnología e innovación para fortalecer el etnodesarrollo.
Abstract(eng): This is a qualitative socio-cultural research, it is the result of a co-creation process in which the Black, Afro-descendant, Raizal and Palenquero (NARP) communities and the actors of the Science, Technology and Innovation System (CTeI) participated. Science, Technology and Innovation System (CTeI, for its acronym in Spanish). Thus, it is a Participatory Action Research (PAR) structured in seven chapters. The central theme of this research is ethno-education, ethno-development, science, technology and innovation as categories to be developed to strengthen the ethno-development of the NARP communities in the department of Valle del Cauca. The first chapter contains the problem statement, problem question, background, state of the art, justification and objectives of the research, where the epistemological gap of the articulation between ethno-education, science, technology and innovation to strengthen ethnodevelopment is evidenced.
URI: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4464
Appears in Collections:Doctorado en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TorrezPazSandradeLasLajas_2023_DE.TG.pdfTexto Completo5.46 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons