Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4276
Title: Prevalencia del síndrome de Burnout en el personal asistencial de la Clínica de Salud Mental Fundar de Popayán-Cauca del año 2023
Authors: Salazar Dorado, Andrea
Jiménez Mellizo, Eliana Liceth
Muñoz Ausecha, Jennifer
Rodríguez Pabón, Jessica Alejandra
Advisor: Rivera Rosero, Vanesa Mercedes
Keywords: Síndrome de burnout
Personal de salud
Administración de la salud
Keywords: Burnout syndrome
Health personnel
Health administration
Publisher: Universidad Católica de Manizales
Abstract(esp): El objetivo de la investigación fue determinar la prevalencia del síndrome de burnout en el personal asistencial de la clínica de salud mental Fundar de Popayán-Cauca del año 2023. La investigación se llevó a cabo con un enfoque cuantitativo y una población de estudio de 16 participantes. Se realizó una caracterización sociodemográfica de la población y se aplicó el cuestionario de Maslach para evaluar los niveles de agotamiento emocional, despersonalización y realización personal. Los resultados obtenidos demostraron la presencia del síndrome de burnout en el personal asistencial de la clínica, con un grupo poblacional más propenso a desarrollarlo, siendo las mujeres las que puntuaron niveles más altos.
Abstract(eng): The objective of the research was to determine the prevalence of burnout syndrome in the healthcare staff of the Fundar mental health clinic in Popayán-Cauca in 2023. The research was carried out with a quantitative approach and a study population of 16 participants. . A sociodemographic characterization of the population was carried out and the Maslach questionnaire was applied to evaluate the levels of emotional exhaustion, depersonalization and personal fulfillment. The results obtained demonstrated the presence of burnout syndrome in the clinic's healthcare staff, with a population group more prone to developing it, with women scoring higher levels.
URI: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4276
Appears in Collections:Especialización en administración de la salud

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SalazarDoradoAndrea_2023_EAS.TG.pdfTexto Completo2.54 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons