Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4379
Title: La educación física como espacio pedagógico neutralizador y reductor del acoso escolar. caso Institución Educativa José Antonio Galán, Cali Valle
Authors: Mosquera Mosquera, Jhon Fran
Advisor: Rivera Franco, Jorge Eliécer
Keywords: Acoso escolar
Educación física
Metodología etnográfica
Tejido social
Keywords: Bullying
Physical education
Ethnographic methodology
Social fabric
Publisher: Universidad Católica de Manizales
Abstract(esp): La presente investigación se presenta desde un paradigma mixto, bajo un enfoque etnográfico, arropada por una metáfora que visualiza el aula como un cuerpo en una contante metamorfosis, Es desde esta perspectiva que se analizó un fenómeno recurrente y perjudicial en la escuela como lo es el acoso escolar, y se presenta la educación física como factor de convergencia de tejido social y como la misma brindaría las posibles herramientas físicas, emocionales y sociales para disminuir el impacto del acoso en la institución educativa José Antonio Galán de la ciudad de Cali. Así mismo la metodología empleada permitió no solo identificar los posibles casos en la institución, sino también conocer sus sentires en relación al fenómeno conociendo su cosmovisión del mismo, posibilitando no solo ver números sino realidades y sufrimientos permitiendo entender como la educación física si podría ser una solución viable desde distintas perspectivas del ser.
Abstract(eng): This research is presented from a mixed paradigm, under an ethnographic approach, wrapped by a metaphor that visualizes the classroom as a body in a constant metamorphosis. It is from this perspective that a recurrent and harmful phenomenon at school such as bullying was analyzed, and physical education is presented as a factor of convergence of social fabric and how it would provide possible physical, emotional and social tools to reduce the impact of bullying in the educational institution José Antonio Galán in the city of Cali. Likewise, the methodology used allowed not only to identify possible cases in the institution, but also to know their feelings in relation to the phenomenon, knowing their worldview of it, making it possible not only to see numbers but also realities and suffering, allowing to understand how physical education could be a viable solution from different perspectives of being.
URI: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4379
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MosqueraMosqueraJhonFran_2024_ME.TG.pdfTexto Completo2.38 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons