Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/3136
Title: Escuela, provocadora de narrativas emergentes
Authors: Ospina Rodríguez, Héctor Alejandro
Advisor: Peláez Alarcón, Rodrigo
Keywords: Escuela
Desplazamiento
Tejido social
Keywords: School
Displacement
Social fabric
Publisher: Universidad Católica de Manizales
Abstract(esp): La escuela, provocadora de narrativas emergentes” es una propuesta investigativa desde el ámbito educativo en torno a la comprensión de los vestigios de una condición como el desplazamiento en el trayecto vital de jóvenes estudiantes. En coherencia con lo anterior, interroga por los vínculos que se tejen entre las diferentes dimensiones del sujeto individual y social en beneficio de nuevas ciudadanías con consciencia histórica a partir de la diada memoria y paz. Reflexionar en torno a los tejidos sociales como la empatía y la alteridad en relación con las dinámicas escolares recorre el camino de las narrativas autobiográficas como fuente de conocimiento del que emanan concepciones del estudiante acerca de sí y del entorno que habitan. Para este fin, el pensamiento complejo se torna dilucidante en la medida que otorga una mirada holónica de las dinámicas sociales que se desenvuelven en la escuela y que permite comprender, a partir del establecimiento de redes semánticas, que es indispensable reflexionar sobre la incertidumbre presente en la existencia humana a partir de análisis prospectivos que desencadenen en un futuro construido a la luz del pasado
Abstract(eng): The school, provoking emerging narratives ”is an investigative proposal from the educational field around the understanding of the vestiges of a condition such as displacement in the life path of young students. In coherence with the above, it asks about the links that are woven between the different dimensions of the individual and social subject for the benefit of new citizenships with historical consciousness based on the dyad memory and peace. Reflecting on social fabrics such as empathy and otherness in relation to school dynamics goes the way of autobiographical narratives as a source of knowledge from which the student's conceptions of himself and the environment they inhabit emanate. For this purpose, complex thinking becomes elucidating to the extent that it provides a holonic view of the social dynamics that unfold in school and that allows us to understand, from the establishment of semantic networks, that it is essential to reflect on the uncertainty present in human existence from prospective analyzes that trigger a future built in light of the past
URI: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/3136
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons