Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4024
Title: Episteam, un modelo didáctico para la educación media técnica industrial, fundamentado en el enfoque steam y la epistemología de las ciencias
Authors: Useche Gutiérrez, Gilberto
Advisor: Vargas Guativa, Javier Andrés
Keywords: Pruebas saber
Matemáticas
Matemáticas enseñanza
Pruebas Censales Nacionales
Keywords: Knowledge Test
Math
Math Teaching
National Census Tests
Publisher: Universidad Católica de Manizales
Abstract(esp): La presente investigación propone una ruta para el abordaje de un modelo didáctico construido a partir de los conceptos de epistemología, modelo y modelización, como también el enfoque STEAM (Acrónimo en inglés para Science, Technology, Engineering, Arts y Mathematics), con el propósito de articular la epistemología de la ciencias y el enfoque STEAM en la educación media técnica, modalidad industrial. La tesis que se defiende con este planteamiento es que la articulación de la epistemología de las ciencias y el enfoque STEAM aportan a los procesos didácticos de la educación media técnica, promoviendo la comprensión de las matemáticas y las ciencias naturales
Abstract(eng): The present investigation proposes a route for the approach of a didactic model built from the concepts of epistemology, model and modeling, as well as the STEAM approach (Acronym in English for Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics), with the purpose of to articulate the epistemology of science and the STEAM approach in secondary technical education, industrial modality. The thesis that is defended with this approach is that the articulation of the epistemology of sciences and the STEAM approach contribute to the didactic processes of technical secondary education, promoting the understanding of mathematics and natural sciences
URI: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4024
Appears in Collections:Doctorado en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gilberto_Useche_Gutierrez_2022.pdfTexto Completo3.7 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons