Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4024
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorVargas Guativa, Javier Andrés-
dc.contributor.authorUseche Gutiérrez, Gilberto-
dc.date.accessioned2023-03-16T13:39:58Z-
dc.date.available2023-03-16T13:39:58Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4024-
dc.description.abstractLa presente investigación propone una ruta para el abordaje de un modelo didáctico construido a partir de los conceptos de epistemología, modelo y modelización, como también el enfoque STEAM (Acrónimo en inglés para Science, Technology, Engineering, Arts y Mathematics), con el propósito de articular la epistemología de la ciencias y el enfoque STEAM en la educación media técnica, modalidad industrial. La tesis que se defiende con este planteamiento es que la articulación de la epistemología de las ciencias y el enfoque STEAM aportan a los procesos didácticos de la educación media técnica, promoviendo la comprensión de las matemáticas y las ciencias naturalesspa
dc.format.extent204 Páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Católica de Manizalesspa
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/spa
dc.sourceUniversidad Católica de Manizalesspa
dc.sourceRI-UCMspa
dc.titleEpisteam, un modelo didáctico para la educación media técnica industrial, fundamentado en el enfoque steam y la epistemología de las cienciasspa
dc.publisher.facultyFacultad de Educaciónspa
dc.rights.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bccespa
thesis.degree.disciplineFacultad de Educación. Doctorado en Educaciónspa
thesis.degree.grantorUniversidad Católica de Manizalesspa
thesis.degree.levelDoctoradospa
thesis.degree.nameDoctor en Educaciónspa
dc.description.abstractengThe present investigation proposes a route for the approach of a didactic model built from the concepts of epistemology, model and modeling, as well as the STEAM approach (Acronym in English for Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics), with the purpose of to articulate the epistemology of science and the STEAM approach in secondary technical education, industrial modality. The thesis that is defended with this approach is that the articulation of the epistemology of sciences and the STEAM approach contribute to the didactic processes of technical secondary education, promoting the understanding of mathematics and natural sciencesspa
dc.publisher.placeManizalesspa
dc.rights.creativecommonshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.subject.keywordKnowledge Testspa
dc.subject.keywordMathspa
dc.subject.keywordMath Teachingspa
dc.subject.keywordNational Census Testsspa
dc.subject.proposalPruebas saberspa
dc.subject.proposalMatemáticasspa
dc.subject.proposalMatemáticas enseñanzaspa
dc.subject.proposalPruebas Censales Nacionalesspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06spa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisspa
dc.type.hasversionhttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bccespa
dc.type.localTesis/Trabajo de grado - Monografía - Doctoradospa
Appears in Collections:Doctorado en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gilberto_Useche_Gutierrez_2022.pdfTexto Completo3.7 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons