Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4403
Title: La importancia del lenguaje, la representación y la comunicación en el desarrollo del razonamiento matemático desde una perspectiva etnomatemática
Authors: Marín García, Paola
Vanegas Silva, Vanessa
Advisor: Osorio Gutiérrez, Paula Andrea
Keywords: Razonamiento matemático
Etnomatemática
Lenguaje y representación
Educación inclusiva
Keywords: Mathematical reasoning
Ethnomathematics
Language and representation
Inclusive education
Publisher: Universidad Católica de Manizales
Abstract(esp): El propósito de este estudio investigativo es analizar la influencia del lenguaje, la representación y la comunicación en el desarrollo del razonamiento matemático, en el cual se pretende integrar aspectos sociales y culturales mediante una perspectiva etnomatemática. La reflexión está centrada en el desarrollo de procesos matemáticos necesarios para comprender e interpretar la manera de como estudiantes de grado once de la Institución Educativa la Dorada – Caldas, logran construir conceptos propios de la matemática para dar solución a situaciones de su contexto. La metodología de enfoque cualitativo de tipo etnográfica incluye técnicas de observación participante, entrevistas semiestructuras a docentes y estudiantes y ficha de trabajo para la descripción e interpretación a partir de la recolección de datos. Los resultados destacan la importancia de considerar los aspectos culturales y sociales en la enseñanza de las matemáticas, así como la necesidad de promover una visión inclusiva y contextualizada de esta disciplina.
Abstract(eng): The purpose of this research study is to analyze the influence of language, representation and communication in the development of mathematical reasoning, which aims to integrate social and cultural aspects through an ethnomathematical perspective. The reflection is focused on the development of mathematical processes necessary to understand and interpret the way in which eleventh grade students of the Educational Institution La Dorada - Caldas, manage to build mathematical concepts to solve situations in their context. context. The methodology of ethnographic qualitative approach includes techniques of participant observation, semi-structured interviews to teachers and students, and a work sheet for the description and interpretation of the data collection. The results highlight the importance of considering cultural and social aspects in the teaching of mathematics, as well as the need to promote an inclusive and contextualized vision of this discipline.
URI: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4403
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MarinGarciaPaola_2024_ME.TG.pdfTexto Completo1.77 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons