Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4021
Title: Tejido en redes de aprendizaje: confluencias entre pensamientos complejo y cartesiano
Authors: Barrios Ávila, Juan Carlos
Advisor: Ríos Alvarado, Arnaldo
Keywords: Pensamiento Complejo
Aprendizaje
Educación
Keywords: Complex thinking
Learning
Education
Publisher: Universidad Católica de Manizales
Abstract(esp): El presente trabajo de investigación se desarrolla haciendo una confluencia entre pensamiento complejo con el cartesiano, que permitió configurar un modelo ondulatorio para explicar cómo es el registro del aprendizaje de un sujeto aprendiente, el trayecto hologramático que se ha seguido resuena con los principios o postulados del pensamiento complejo desde una mirada sistémica hasta idealizar una red que se teje en virtud de unos hilos conductores que siguen desplazamientos vibracionales con un recorrido de bucles recursivos para estructurar una autonomía propia asociada al interés gnoseológico que cada sujeto tiene para deconstruir la forma como inicia ese salto cuántico que lo lleva a emprender un camino dialógico con la naturaleza
Abstract(eng): The present research work is developed by making a confluence between complex and Cartesian thought, which allowed to configure a wave model to explain how the learning record of a learning subject is, the hologrammatic path that has been followed resonates with the principles or postulates of the complex thought from a systemic view to idealizing a network that is woven by virtue of some common threads that follow vibrational displacements with a path of recursive loops to structure their own autonomy associated with the gnoseological interest that each subject has to deconstruct the way in which that leap begins quantum that leads him to embark on a dialogic path with nature
URI: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4021
Appears in Collections:Doctorado en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Juan_ Carlos_Barrios_Avila_2022.pdfTexto Completo1.68 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons