Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4089
Title: | El dinamizador gerencial como gestor de liderazgo comunitario en el marco del sistema de educación indígena PROPIO – SEIP KAAPIYA ́HNXI YUWE ́S ATSAA NASAWE ́SXYAK TUUTHESANA ́W MHIIN YUUNXI SEIP UJX UUS YAATXNISA ́S |
Authors: | Torres Fernández, Juan Carlos Ulcué Campo, Luis Fernando |
Advisor: | Soriano Marín, Jorlen |
Keywords: | Educación indígena Educación Liderazgo comunitario Proyecto Educativo Comunitario, Seip |
Keywords: | Indigenous education Education Community leadership Community Educational Project, Seip |
Publisher: | Universidad Católica de Manizales |
Abstract(esp): | La presente monografía, pretende analizar el rol del dinamizador gerencial en los espacios educativos, enmarcado en el sistema de educación indígena propia SEIP, propuesta del consejo regional indígena del Cauca CRIC, especialmente desde el liderazgo comunitario. Para tal fin, se aborda la gerencia educativa y el papel de dinamizador gerencial, la concepción de liderazgo y el análisis de los aspectos político, pedagógico y administrativo; elementos que permiten la gestión desde la norma del SEIP. Así, con estos elementos se caracteriza la labor del gerente educativo en los espacios comunitarios y como a partir de su gestión se teje procesos educativos que desde las instituciones educativas dan cuenta del fortalecimiento de estos; a través de su liderazgo comunitario, se fortalece los espacios comunitarios, la educación propia, la vivencias, ritualidad |
Abstract(eng): | This monograph aims to analyze the role of the managerial facilitator in educational spaces, framed in the SEIP indigenous education system, proposed by the regional indigenous council of Cauca CRIC, especially from the community leadership. To this end, educational management and the role of managerial facilitator, the conception of leadership and the analysis of political, pedagogical and administrative aspects are addressed; elements that allow management from the SEIP standard. Thus, with these elements the work of the educational manager in community spaces is characterized and how, from its management, educational processes are woven that from educational institutions account for the strengthening of these; Through their community leadership, community spaces, their own education, experiences, rituals are strengthened |
URI: | https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4089 |
Appears in Collections: | Especialización en Gerencia Educativa |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
JuanCarlosTorresFernandez_2022_EGE.pdf | Texto Completo | 689.7 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License