Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4261
Title: Fortalecimiento del pensamiento espacial: Una secuencia didáctica para la enseñanza del concepto de área, transversalizada a los saberes ancestrales de la comunidad indígena de Escopetera y Pirza.
Authors: Salazar Hoyos, Luisa Fernanda
Advisor: Sánchez Sánchez, Óscar Javier
Keywords: Etnomatemáticas
Geometría contextualizada
Educación propia
Estrategias de enseñanza
Keywords: Ethnomathematics
Contexualized geometry
Own education
Teaching strategies
Publisher: Universidad Católica de Manizales
Abstract(esp): El presente trabajo es el resultado de un proyecto investigativo que se realizó en la Institución Educativa Bonafont, ubicada en la zona rural del municipio de Riosucio Caldas, perteneciente al resguardo indígena Escopetera y Pirza, con 20 estudiantes del grado 8° de la Básico Secundaria de la Sede Principal, el cual tuvo como objetivo desarrollar una estrategia didáctica para la enseñanza de área de polígonos simples, transversalizando los saberes ancestrales de la comunidad indígena de Escopetera y Pirza.
Abstract(eng): The present work is the result of a research project that was carried out in the Bonafont Educational Institution, located in the rural area of the municipality of Riosucio Caldas, belonging to the Escopetera and Pirza indigenous reservation, with 20 students from the 8th grade of the Basic Secondary School of the Main Headquarters, which had the objective of developing a didactic strategy for the teaching area of simple polygons, mainstreaming the ancestral knowledge of the indigenous community of Escopetera and Pirza.
URI: https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4261
Appears in Collections:Licenciatura en Matemáticas y Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SalazarHoyosLuisaFernanda2023_LMYF.TG.pdfTexto Completo2.15 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons